Al Jazeera acquires Current TV in $400m deal

File photo / thinkstock
File photo / thinkstock

Al Jazeera has acquired Current TV, a struggling cable channel that will give the Qatar-based broadcaster access to millions of US homes.

Terms of the deal for Current, which was founded by US former vice president Al Gore, were not immediately disclosed but Forbes reported that a possible value of US$400 million could net the former politician US$100 million.

The acquisition should broaden the visibility of Al Jazeera in US homes because although Current has been struggling lately it is available in 60 million American households, according to its own figures.

"We are proud and pleased that Al Jazeera, the award-winning international news organisation, has bought Current TV," said Gore, the San Francisco-based channel's chairman, and Joel Hyatt, co-founder and CEO, in a statement.

Gore also said Current had proudly offered "thought-provoking commentary" and Emmy and Peabody award-winning programming "to give voice to those who are not typically heard" and "to speak truth to power."

The New York Times reported that Al Jazeera was expected to create a new channel, "Al Jazeera America," instead of using its existing English-language vehicle Al Jazeera English, to capitalise on Current's audience reach.

Hyatt told staff in an email that "Al Jazeera is planning to invest significantly in building 'Al Jazeera America,' a network focused on international news for the American audience," the Times report said.

"Al (Gore) and I will both serve on the advisory board of Al Jazeera America, and we look forward to helping build an important news network," he added, according to the report.

The plan could put the broadcaster financed by the Qatari government into closer competition with CNN and other US news channels, as Al Jazeera is offered only by a handful of American cable and satellite distributors.

Current Media, founded in 2005, operates Current TV, and reaches households in Britain and the United States. It also operates a youth-focused website Current.com, where users can submit their own content.

The channel has won two Emmy Awards and other honours. It reaches 71 million households worldwide.

But The Times said a sale was considered because of low ratings, with an average of just 42,000 people watching the channel last year.

-AAP

© Copyright 2014, APN New Zealand Limited

Assembled by: (static) on production apcf04 at 20 Dec 2014 17:13:04 Processing Time: 438ms